Ver van mijn bed in Kampenhout gulpt nu al sedert 22 april
elke dag 800.000 liter olie in de Golf van Mexico. Ik voel me
daar onbehaaglijk bij. Hoe kan dat toch?
Ik lees dat de oorzaak gezocht moet worden in een
aaneenschakeling van ongelukken en defecten. Het begon met
een brand op een boorplatform. Het platform ontplofte, er
kwamen wellicht een tiental werknemers om. De pijplijn naar
het gat waar in de zeebodem geboord wordt, sloeg lek. De
veiligheidsklep (de 'blowout preventer') op de zeebodem, liefst
1,5 kilometer diep, werkt niet. Pogingen om de klep te
activeren met onderwaterrobots (mensen kunnen zo diep niet
duiken), mislukken. De extra beveiliging op de noodklep, onder
meer verplicht in Noorwegen en Brazilië, ontbreekt. In de
Verenigde Staten is die namelijk niet verplicht. British
Petroleum (BP), de eigenaar van de bron, is nu bezig met
gigantische koepels te bouwen en over de lekken te plaatsen.
Een toppunt van technologisch vernuft, klaarblijkelijk. Alleen,
het is nog nooit uitgeprobeerd op zo'n diepte en het zou nog
maanden kunnen duren vooraleer alles gedicht is.
Ik lees nu al dagenlang de artikels over deze milieuramp. Hoe
langer de olie lekt, hoe zekerder het is: dit wordt de grootste
milieuramp uit de geschiedenis. Groter nog dan die met de
olietanker Exxon Valdez in 1989. Ik was toen tien jaar oud. Ik
herinner me enkel het beeld van een vogel onder de smurrie,
ver van mijn bed. Wat vond ik dat erg. Ik lees nu dat er toen
40 miljoen liter olie de zee en de kusten van Alaska vervuilde.
Ik verneem dat de natuur daar nog altijd niet van hersteld is.
Het nieuws over de toenemende omvang van de olievlek en de
bedreiging voor de kusten aan de Golf van Mexico houdt me in
spanning. Ik voel mee met de vrees en de woede van de
mensen die voor hun broodwinning afhankelijk zijn van een
zuivere zee en schone kusten.
Ik denk: natuurrampen zoals een orkaan of een aardbeving en
de gevolgen ervan voor mensen en dieren, voor infrastructuur
en welvaart, kunnen we niet vermijden. We kunnen enkel
solidair zijn met de slachtoffers in de getroffen gebieden. En ja,
met boorplatformen of olietankers zullen zich altijd ongelukken
kunnen voordoen. Maar hoe is het toch mogelijk dat een
ongeluk op een boorplatform een natuurramp wordt die
sommige diersoorten met uitroeiing bedreigt? Dat zo diep op
zee naar olie geboord mag worden, zonder die extra beveiliging
om de boorput hermetisch af te sluiten als er iets fout gaat?
Dat zo diep op zee naar olie geboord mag worden, zonder zeker
te zijn dat een lek na een ongeval onmiddellijk kan worden
gedicht?
Ik lees dat er zich alleen al in de Golf van Mexico ongeveer
3.500 boorplatforms bevinden. In de Noordzee zijn het er circa
1.000, olie- en gasplatforms. Ik denk aan de opwarming van de
aarde en het broeikaseffect, ook zaken waar ik me onbehaaglijk
bij voel. En waarover op supranationaal vlak nu, onder meer
dankzij de voortrekkersrol van de Europese Unie, wordt
onderhandeld om de zaak zo snel mogelijk weer onder controle
te krijgen. Wie het wat volgt, weet hoe lastig die
onderhandelingen zijn, en hoe lang ze al aanslepen.
België is op 1 juli voorzitter van de Europese Unie. In ons land
is milieu een gewestmaterie. De Vlaamse minister van
Leefmilieu krijgt de eer de Europese Raad van Milieu voor te
zitten. Hallo minister Joke Schauvliege?
Gwenny De Vroe is Vlaams Volksvertegenwoordiger voor Open
Vld. Zij diende een resolutie in over de veiligheid van
boorplatforms, medeondertekend door Sven Gatz en Mercedes
Van Volcem (Open Vld), Lode Vereeck en Ivan Sabbe (LDD) en
Filip Watteeuw en Hermes Sanctorum (Groen!).