De voorstellen van het consultingbureau Garvida om het mobiliteitsprobleem in de noordrand rond Brussel op te lossen, zijn waanzinnig. Dat vinden Open Vld volksvertegenwoordigers Gwenny De Vroe en Irina De Knop.
Garvida, een Spaans consultingbureau, zou in opdracht van 15 internationale bedrijven een mobiliteitsstudie gemaakt hebben rond het Brusselse fileprobleem. Enkele van de knotsgekke voorstellen:
Machelen, Diegem en Zaventem moeten doodleuk van de kaart verdwijnen om plaats te maken voor industrieterrein en de luchthaven
Inwoners uit deze gemeenten worden vriendelijk gevraagd te verhuizen richting Leuven of Mechelen
De Brusselse noordelijke ring zou moeten worden verbreed tot minstens 17 rijstroken, en op termijn zelfs 20 tot 25
De Viaduct van Vilvoorde moet afgebroken worden, en verbreed worden tot 12 rijstroken
Dit alles moet gerealiseerd worden tegen 2040, aldus het consultingbureau.
Irina De Knop meent dat deze studie andere projecten zoals de optimalisering van de Ring dwarsboomt. De Knop: "Het dossier van de aanpassingswerken aan de Ring loopt nu al vertraging op. Voorstellen waarin verschillende dorpen van de kaart worden geveegd zijn koren op de molen van tegenstanders en zullen zorgen voor verdere belemmering. Om de mobiliteitsknoop rond Brussel te ontwarren is nood aan een evenwichtig verhaal met aandacht voor leefbaarheid en mobiliteit."
Volgens Gwenny De Vroe is de onrust die dat consultingbureau zaait onaanvaardbaar. "Het kan niet dat een consultancybureau aan 40.000 inwoners uit Machelen-Diegem en Zaventem vraagt om hun hele hebben en houden te verlaten. Het is onverantwoord dat dergelijke studies met zulke waanzinnige voorstellen openbaar worden gemaakt. Des te meer omdat er verdacht weinig informatie over dit consultingbureau op het net te vinden is van wie bovendien de opdrachtgevers, de zogenaamde 15 internationale bedrijven, anoniem wensen te blijven."